Pārlekt uz galveno saturu
Svarīgs ziņojums!
Mātes piens ir labākais uzturs zīdaiņiem veselīgai augšanai un attīstībai. Labs uzturs mātei palīdz uzturēt piemērotu krūts piena kvalitāti un daudzumu. Negatīvu un iespējami neatgriezenisku iespaidu uz zīdīšanu var atstāt nevajadzīga jaukta vai pilnīga ēdināšana no pudelītes, kā arī citi nevajadzīgi papildēdieni un dzērieni. Ja jums ir problēmas ar zīdīšanu, kā arī pirms lēmuma pieņemšanas par mākslīgo maisījumu izmantošanu, konsultējieties ar ārstu, turklāt apsveriet sociālos un finansiālos aspektus. Vienmēr rūpīgi sekojiet lietošanas, pagatavošanas un uzglabāšanas pamācībām, kas atrodamas uz mākslīgo maisījumu vai papildēdienu iepakojuma, jo nepareiza vai nevajadzīga to lietošana var apdraudēt veselību.
pregnant

Kā pareizi ēst grūtniecības laikā?

Kā pareizi ēst grūtniecības laikā?

Sabalansēts un veselīgs uzturs grūtniecības laikā nāks par labu gan jums, gan jūsu mazulim. Tas ne tikai veicina veselīgu mazuļa attīstību, bet arī var palīdzēt atvieglot grūtniecības radīto slikto pašsajūtu (piemēram, vemšanu, nelabu dūšu, nemieru un dedzināšanas sajūtu).

Pievērsiet uzmanību uztura vajadzībām dažādos grūtniecības posmos:

Pirmais trimestris (ieņemšana – 12. nedēļa)

Pirmā trimestra laikā jūsu mazulis strauji attīstās – no dažām šūnām (embrija) pārvēršas par cilvēkam līdzīgu būtni ar acīm, ausīm, pirkstiņiem un kājiņām, svarīgiem iekšējiem orgāniem un dzimumorgāniem. Iespējams, ka jūs piedzīvojat grūtniecībai raksturīgās izmaiņas pašsajūtā, kā piemēram vemšanu, biežu vajadzību urinēt, nelabu dūšu, dedzināšanu kuņģī, noteiktu pārtikas produktu vēlmi un izteiktu nelabumu pret citiem, nemieru un nogurumu, kas samazinās ar laiku, līdz jūsu organisms pielāgojas pēkšņajām hormonālajām izmaiņām. Lai mazinātu agrīnās grūtniecības radīto diskomfortu, ieturiet vieglas maltītes, kas bagātas ar šķiedrvielām, 6 reizes dienā. Pret nelabu dūšu palīdz cīnīties viegli skāba garša, piemēram, citrusaugļi. Izvairieties no mākslīgajiem saldinātājiem, kā arī asiem un taukainiem ēdieniem. Kā arī ir īstais laiks pārtraukt smēķēšanu un alkoholisko dzērienu lietošanu, ievērojami samaziniet arī kofeīnu saturošu dzērienu patēriņu. Ja jūs izjūtat smagu diskomfortu, nekavējoties meklējiet medicīnisku palīdzību.

Otrais trimestris (13. – 28. nedēļa)

Laika posmā no 13. līdz 28.nedēļai jūsu bērniņam ir izveidojušies funkcionējoši orgāni, muskuļi un nervu sistēma. Otrajā trimestrī arī mazinās nelabuma un noguruma sajūta, vienlaikus jūsu puncis aug katru dienu lielāks.

Lietojiet ar olbaltumvielām bagātu pārtiku, piemēram, riekstus, sēklas, liesu sarkano gaļu, putna gaļu, zivis, pasterizētu pienu un piena produktus. Iekļaujiet uzturā arī veselīgos taukus un eļļas, kas satur mono- un polinepiesātinātās taukskābes (Оmega-3 un Оmega-6), kuras ir sastopamas dažās augu eļļās (sarkano palmu eļļa, olīveļļa), riekstos, sēklās, zivīs un jūras veltēs.

Trešais trimestris (29. – 40.nedēļa)

Augļa iekšējie orgāni ir pilnībā izveidojušies, tie pilnvērtīgi darbojas, un, kamēr mazulis katru nedēļu pieņemas svarā, jūs izjūtat lielu spiedienu uz saviem iekšējiem orgāniem, kas izpaužas kā apgrūtināta elpošana, biežāka urinēšana un palielināta apetīte.

Palielinoties jūsu mazuļa uzturvajadzībām, jums jāuzņem ar uzturu pietiekamā daudzumā olbaltumvielas, folskābe, kalcijs, dzelzs un vitamīni. Atbilstoša ēdienkarte un sabalansēts daudzums gaļas un dārzeņu var palīdzēt novērst liekā svara veidošanos māmiņai un bērnam. Ja auglim ir pārāk liels svars, dzemdības var būt apgrūtinātas (anomālas, lēnas vai sarežģītas dzemdības).

Atcerieties, katrai māmiņai un bērnam ir  individuālas uztura vajadzības, tāpēc ir ļoti svarīgi regulāri apmeklēt ārstu, lai pārliecinātos, ka jūsu mazulis attīstās normāli un veselīgi.