Pārlekt uz galveno saturu
Svarīgs ziņojums!
Mātes piens ir labākais uzturs zīdaiņiem veselīgai augšanai un attīstībai. Labs uzturs mātei palīdz uzturēt piemērotu krūts piena kvalitāti un daudzumu. Negatīvu un iespējami neatgriezenisku iespaidu uz zīdīšanu var atstāt nevajadzīga jaukta vai pilnīga ēdināšana no pudelītes, kā arī citi nevajadzīgi papildēdieni un dzērieni. Ja jums ir problēmas ar zīdīšanu, kā arī pirms lēmuma pieņemšanas par mākslīgo maisījumu izmantošanu, konsultējieties ar ārstu, turklāt apsveriet sociālos un finansiālos aspektus. Vienmēr rūpīgi sekojiet lietošanas, pagatavošanas un uzglabāšanas pamācībām, kas atrodamas uz mākslīgo maisījumu vai papildēdienu iepakojuma, jo nepareiza vai nevajadzīga to lietošana var apdraudēt veselību.
Veselīga svara uzturēšana bērnam

Veselīga svara uzturēšana bērnam

Daudzi vecāki satraucas, ka viņu bērnam ir slikti ēšanas paradumi, ka bērns neēd pietiekami daudz vai neēd pareizi. 50% mammu, kurām ir bērni vecumā no 1 līdz 10 gadiem, uzskata, ka viņu bērniem ir slikti ēšanas paradumi. Tomēr 20% no šiem gadījumiem drīzāk ir nepareizi interpretēta situācija, nevis īsta problēma.

Sliktu ēšanas paradumu pazīmes

Kā noteikt, ka jūsu bērnam patiešām ir slikti ēšanas paradumi? Pastāv daudzi noteikšanas veidi, taču šīs 5 pazīmes norāda, ka jūsu bērnam tiešām tādi ir:

healthyweight_1_1_noappetite

Lai pabeigtu savu maltīti, bērnam vajag vairāk nekā 30 minūtes

healthyweight_1_2_underweight_2

Bērnam ir savam vecumam un augumam neproporcionāls svars

healthyweight_1_3_avoidmeals_2

Bērns izvairās no ēdienreizēm, aizklāj muti, dažreiz izliekas, ka vemj, un kopumā ēšanas laikā ir niķīgs

healthyweight_1_4_fussyeater

Bērns ir izvēlīgs un ēd tikai tos ēdienus, kurus viņš pazīst

healthyweight_1_5_reducedappetite_2

Salīdzinājumā ar citiem vienaudžiem, jūsu bērns neuzņem pietiekoši lielas porcijas 

Sliktu ēšanas paradumu cēloņi

Varētu būt nesaprotami, ka bērns pēkšņi sāk izvairīties no ēdiena, it īpaši, ja bērns līdz tam ēda labprāt, taču iemesli, kāpēc bērnam ir slikti ēšanas paradumi, var būt dažādi. Parasti tas ir saistīts ar trim galvenajām lietām – pārtiku, pašu bērnu vai bērna aprūpētāju ieradumiem.

1. Ja ēdieni, ar kuriem baro bērnu viņam negaršo vai tie nav piemēroti viņa vecumam, pārtika var būt cēlonis bērna sliktajiem ēšanas paradumiem.

Pārtika

healthyweight_2_1_food_0

Ja bērnam negaršo ēdiens vai tas nav piemērots viņa vecumam, pārtika var būt cēlonis sliktiem ēšanas paradumiem

2. Arī bērns pats varētu būt iemesls, kāpēc novērojami slikti ēšanas paradumi, tādēļ sekojiet līdzi, vai jūsu bērns izrāda kādus no šiem simptomiem:

Pats bērns

healthyweight_2_2_mouthdisorder

Bērnam ir mutes dobuma veselības problēmas

healthyweight_2_3_senses

Bērnam ir paaugstināta jutība pret noteiktām smaržām un garšām

healthyweight_2_4_noappetite

Bērnam ir slikta apetīte, un bērns atsakās ēst vai ēd daudz mazāk nekā parasti

healthyweight_2_5_doctor

Bērnam ir citas fiziskas vai funkcionālas veselības problēmas

3. Rādot piemēru ar neveselīgiem ēšanas paradumiem, arī bērna aprūpētāji var būt viens no iemesliem, kāpēc bērnam ir ēšanas problēmas. Pievērsiet uzmanību un risiniet situāciju, ja pamanāt kādas no šim pazīmēm:

Aprūpētāji

healthyweight_2_6_environment_2

Aprūpētājs rada bērnam nepiemērotu vidi maltītes ieturēšanai (piemēram, uzmanība tiek novērsta ar televizoru vai rotaļlietām)

healthyweight_2_7_toocontrolled_2

Aprūpētāja barošanas paņēmieni ir pārāk stingri vai pretēji - nolaidīgi

healthyweight_2_8_lackofunderstanding

Aprūpētājam trūkst izpratnes par uzturu, un, iespējams, bērns saņem savam attīstības posmam nepiemērotu pārtiku

Risinājumi sliktiem ēšanas paradumiem

Ņemot vērā bērna neveselīgo ēšanas paradumu cēloņus, pastāv dažādi risinājumi situācijas uzlabošanai. Lai palīdzētu nodrošināt veselīgus ēšanas paradumus, piemērotus bērna vecumam un attīstībai, neatkarīgi no neveselīgo ēšanas paradumu cēļoņa, ir jāpārtrauc sliktie ieradumi un tā vietā jāattīsta labie.

Daži bērni uzņem mazāk pārtikas nekā citi, taču tā ir piemērota bērnu uztura vajadzībām.

Nepareizie vecāku priekšstati

healthyweight_3_1_doctoradvice_2

Lai saņemtu padomus par bērnu augšanu un uzturu, apmeklējiet pediatru

healthyweight_3_2_tipsformom

Ņemiet vērā šos mammām paredzētos 9 padomus

Jūsu bērnam patīk spēlēties un būt aktīvam, taču par ēdienu bērns neizrāda tādu pašu interesi 

Aktīvi bērni dažreiz aizmirst paēst

healthyweight_3_3_visitdoctor_2
healthyweight_3_4_tipsformom

Ņemiet vērā šos mammām paredzētos 9 padomus

healthyweight_3_11_nutritionalfood

Piedāvājiet pārtikas produktus ar augstu kaloriju daudzumu (1 Kcal / 1 ml), lai sekmētu bērna augšanu

Slimības un saslimšana, īpaši diabēts, var radīt sliktu ēstgribu

Slimības

healthyweight_3_6_treatment_2

Nodrošiniet savam bērnam savlaicīgu ārstēšanu
 

healthyweight_3_7_nutritionsupport

Pielāgojiet maltītes bērna uztura vajadzībām, ievērojot ārsta ieteikumus

Jūsu bērns atsakās no noteiktiem ēdieniem to smaržas vai formas dēļ

Izvēlīgums

healthyweight_3_8_picturesoffood_2

Lai bērns varētu uzzināt par jauniem ēdieniem, parādiet bērnam ēdienu attēlus

healthyweight_3_9_cooking

Iesaistiet bērnu ēdiena gatavošanas procesā

healthyweight_3_10_tipsformom

Ņemiet vērā šos mammām paredzētos 9 padomus

healthyweight_3_11_nutritionalfood

Ja bērns atsakās ēst konkrētus ēdienus, apsveriet uztura bagātinātāju lietošanu

9 padomi mammām

Ja netiek mainīti ēšanas paradumi, tie var saglabāties līdz pat pieauguša cilvēka vecumam, tādēļ ir ļoti svarīgi meklēt risinājumus bērna slikto ēšanas paradumu uzlabošanai. Lai uzlabotu bērna ēšanas paradumus, mammas var ņemt vērā šos deviņus padomus:

healthyweight_4_1_concentration_2

Lieciet bērnam koncentrēties uz ēšanu, izvairoties no uzmanības novēršanas faktoriem (piemēram, rotaļlietām vai televizora)

healthyweight_4_2_appropriatefood_2

Piedāvājiet sava bērna vecumam atbilstošu ēdienu

healthyweight_4_3_encouragement

Iedrošiniet un paslavējiet savu bērnu, kad viņš pareizi ēd

healthyweight_4_4_limitmealtime_2

Ierobežojiet ēdienreižu ilgumu līdz 30 minūtēm

healthyweight_4_5_avoidforce_2

Nespiediet bērnam ēst, izvairieties no demontratīvas neapmierinātības izrādīšanas

healthyweight_4_6_introduce

Ēdienu izsniedziet pakāpeniski, vispirms sākot ar mazāk iecienītiem, bet vēlāk - ar iecienītiem ēdieniem

healthyweight_4_3_encouragement

Mudiniet bērnu ēst pašam

healthyweight_4_8_rolemodel_2

Vecākiem savam bērnam vajadzētu rādīt labu piemēru

healthyweight_4_9_avoidsnacks_2

Lai uzlabotu bērna ēstgribu, izvairieties no uzkodām starp ēdienreizēm, ievērojot vismaz trīs stundu intervālu

Papildu lasīšanai: piespiedu barošanas sekas

Neveselīgas ēšanas paradumi ir jārisina uzmanīgi, jo process var radīt dažādu līmeņu stresu gan aprūpētājam, gan bērnam, tostarp radot saspringtas attiecības starp māti un bērnu.

Par smagākām sekām tiek uzskatītas fiziskas sekas, piemēram, lēns bērna svara pieaugums un pazemināta imunitāte, bet psiholoģiskas sekas, piemēram, satraukums un nemiers ēšanas laikā, kas var novest līdz depresijai vai citiem traucējumiem. Tā vietā, lai mēģinātu bērnu pierunāt ēst, uzmanība jāpievērš risinājumu meklēšanai un ieviešanai.

Vieglas sekas

healthyweight_5_1_stressful

Rada saspringtas attiecības starp māti un bērnu

Smagas sekas

healthyweight_5_2_physicaleffects

Fiziskas sekas
Lēns svara pieaugums, barības vielu trūkums un vāja imunitāte

healthyweight_5_3_psychologicaleffects

Psiholoģiskas sekas
Saspringums un nemiers ēšanas laikā var izraisīt vieglu depresiju vai traucējumus